Na co zwrócić uwagę przy wyborze zagranicznego partnera biznesowego?
Podziel się

Na co zwrócić uwagę przy wyborze zagranicznego partnera biznesowego?

Międzynarodowa współpraca to czynnik, który coraz częściej jest dostrzegany przez polskie firmy oraz przedsiębiorstwa, które prężnie poszukują zagranicznych partnerów. Przy ich wyborze należy jednak zwrócić uwagę na dużą ilość szczegółów, które mogą warunkować dalsze owocne współdziałanie.

 

JAK ROZPOCZĄĆ BIZNES MIĘDZYNARODOWY I JAK ZAWIĄZYWAĆ WSPÓŁPRAĆE?

 Dobrym pomysłem jest udział w szkoleniach, konferencjach i seminariach dedykowanych dla przedsiębiorców z różnych krajów i regionów. Tu z pomocą może przyjść między innymi Polska Izba Handlu Zagranicznego, która oferuje szkolenia zakończone uzyskaniem certyfikatu. Na podobnym polu działa także Krajowa Izba Gospodarcza, organizator targów, wystaw, konferencji oraz wyjazdów zagranicznych. W swojej bazie posiada ona między innymi oferty biznesowe firm z Armenii, Bułgarii. Litwy, Serbii i Węgier. Lokalne przedstawicielstwa i delegatury jednostek wspierających współpracę zagraniczną są w każdym większym mieście, dzięki czemu można łatwiej postawić pierwszy krok na polu kooperacji międzynarodowej.

 

Nie można tu jednak zapomnieć o rzeczy, która wydaje się elementarna, czyli znajomości języków obcych. Warto też przyswoić sobie wiedzę na temat kultury i warunków prawnych, jakie panują w kraju potencjalnego kontrahenta. Mając taką wiedzę i wykorzystując ją w biznesowej rozmowie z przedstawicielami danego przedsiębiorstwa znacznie łatwiej będzie nawiązać współpracę.

 

Podstawowym celem firmy poszukującej zagranicznego partnera jest bycie zauważonym i wzbudzenie zainteresowania swoją ofertą. Jednym z działań, jakie przedsiębiorca może podjąć chcąc rozpocząć współpracę międzynarodową jest wykorzystanie tzw. mediów własnych i sieci społecznościowych. Nie bez znaczenia jest też odpowiednie pozycjonowanie strony internetowej, którą warto prowadzić co najmniej w dwóch językach – ojczystym i obcym (np. angielskim). Publikowane tam wpisy i materiały, przygotowane w oparciu o odpowiednio dobrane słowa kluczowe, zwiększą jej widoczność, ułatwiając dostrzeżenie witryny i samej firmy przez potencjalnego współpracownika.

 

CELE WSPÓŁPRACY

Współpraca międzynarodowa stanowi obecnie znaczący element rozwoju polskich firm. Firmy i samorządy wzajemnie „uczą się” od siebie dobrych zachowań, dzięki którym mogą osiągać zamierzone cele. Przedsiębiorstwa, które myślą o zagranicznych inwestycjach lub otwarciu lokalnych przedstawicielstw na terenie danego kraju mogą sięgnąć po poradę do swoich biznesowych partnerów operujących w danym państwie.

 

Celem współpracy dla prywatnych i państwowych przedsiębiorstw może być np. chęć zwiększenia zysków finansowych, współpraca naukowo-techniczna, poszukiwanie dobrych praktyk, szkolenia i wizyty studyjne, udział w targach, wystawach międzynarodowych i misjach handlowych lub import technologii i know-how.

 

Przykładem międzynarodowej współpracy w sektorze prywatnym może być projekt Run IT in Armenia, oferujący outsourcing programistów, pomagający w wykonaniu i zrealizowaniu projektów IT. Takie przedsięwzięcie jest odpowiedzią na coraz większy problem polskich firm z zatrudnianiem specjalistów, głównie z branży oraz duża liczba zleceń.

 

SPOSÓB WYBIERANIA PARTNERA

Sam wybór partnera jest zależny od tego, kto takiego partnera wybiera. W przypadku firm i przedsiębiorstw w nawiązaniu takich kontaktów mogą pomóc ambasady, konsulaty lub uczestnictwo w różnego rodzaju forach i konferencjach współpracy zagranicznej. Pomocą mogą służyć także Krajowa Izba Gospodarcza, sieć Enterprise Europe Network, Wydziały Promocji Handlu i Inwestycji czy Polska Izba Gospodarcza Importerów, Eksporterów i Kooperacji.

 

Poza instytucjami państwowymi pomocną dłoń wyciągają też prywatne podmioty, jakimi są wyspecjalizowane firmy doradcze. Coraz częściej jednak przedsiębiorcy mogą również skorzystać z usług takich firm jak np. krakowska Blue Idea, która specjalizuje się w m.in. outsourcingu IT, sprzedaży a także rekrutacji, ostatnio uruchamiając tę usługę również w Armenii, gdzie przeprowadzają procesy dla Kontrahentów według europejskich standardów. Dzięki współpracy z takimi firmami łatwiej będzie stworzyć bazę potencjalnych kontrahentów działających w danej branży, nawiązać kontakt z przedstawicielami wybranych przez zleceniodawcę firm oraz przygotować spotkanie handlowe z potencjalnymi partnerami i zrekrutować odpowiedniego pracownika.

 

NA CO ZWRÓCIĆ

Poszukiwania powinny rozpocząć się od przygotowania listy firm/instytucji, z którymi chce się nawiązać współpracę oraz analizy rynku.

Istotnym elementem jest także odpowiednie skonstruowanie umowy o współpracy, zarówno pod kątem ekonomicznym, jak i stricte prawnym. Dobrym tropem może być położenie nacisku na zapisy zabezpieczające przed niewywiązaniem się z porozumienia przez wybranego partnera. W przypadku umów międzynarodowych, płatnych w walucie obcej, nie można także zapomnieć o potencjalnym ryzyku walutowym – zmiany na tym rynku mogą znacząco wpłynąć na kwotę, jaka ostatecznie wpłynie na konto kontrahenta.