Kategorie
Bez kategorii Outsourcing rekrutacji Outsourcing: porady ekspertów

Na co zwraca uwagę pokolenie X, Y, Z?

Rynek pracy nadal intensywnie się rozwija, a w badaniach wciąż pojawiają się statystyki jasno pokazujące, że bezrobocie w naszym kraju spada. Już dawno minęły czasy, w których to Pracodawca dyktował warunki. Teraz o dobrego pracownika należy zabiegać i zaoferować mu jak najlepsze i konkurencyjne warunki pracy. Tylko jak to zrobić, kiedy spotykamy się z osobami będącymi przedstawicielami różnych pokoleń, które i tutaj – w kwestii oczekiwań względem pracy – dzieli wiele.

 

Co Pracodawca powinien zaproponować kandydatowi z pokolenia X, Y, Z, żeby z firmą związał się na dłużej?

 

Pokolenie X – czyli osoby urodzone pomiędzy 1961 a 1980 rokiem. Praca odgrywa w ich życiu bardzo ważną rolę. Mają oni już bogate doświadczenie zawodowe i są świadomi swojej wartości. Cenią stabilizację i często w jednej firmie spędzają wiele lat, utożsamiając się z nią. W pracy kluczową rolę odgrywa dla nich wynagrodzenie, poczucie bezpieczeństwa oraz znalezienie złotego środka na połączenie życia zawodowego z osobistym. Liczy się dla nich także prestiż pracodawcy i możliwość podejmowania ciekawych wyzwań zawodowych.

Na co zwraca uwagę pokolenie X?

  • Atrakcyjne wynagrodzenie
  • Stabilna umowa o pracę
  • Prestiż pracodawcy
  • Możliwość pogodzenia życia zawodowego z prywatnym
  • Wyzwania zawodowe

 

Pokolenie Y – czyli osoby urodzone pomiędzy 1981 a 1995 rokiem – Jest to pokolenie, które pracuje, żeby żyć (a nie „żyje, żeby pracować”, jak np. pokolenie Baby Boomers). Szczęście daje im to, co poza pracą, więc cenią swój wolny czas. Są skoncentrowani na sobie oraz możliwościach własnego rozwoju. Kluczowy w pracy jest dla nich Work-Life balance oraz szybki, widoczny rozwój – często wiążą się z jednym pracodawcą na okres nie dłuższy niż 2 lata, szybko wypalają się wykonując te same obowiązki. W pracy chcą mieć poczucie, że mają możliwość rozwoju.

Na co zwraca uwagę pokolenie Y?

  • Work-Life balance
  • Zmienność zadań na stanowisku
  • Jasna ścieżka kariery
  • Możliwość awansu wewnętrznego

 

Pokolenie Z – czyli osoby urodzone po 1995 roku – Grupa, która dopiero zaczyna budować swoją pozycję na rynku pracy. Są to osoby, które wychowały się otoczone przez szybko rozwijającą się technologię – nie pamiętają czasów bez Internetu. Bardzo ważna jest dla nich możliwość wykonywania obowiązków zdalnie oraz elastyczny czas pracy. Poszukując pracy zwracają dużą uwagę na wizerunek pracodawcy w sieci. Chcą pracować w estetycznym, nowoczesnym otoczeniu, oprócz pensji oczekują także dodatków do wynagrodzenia (np. karty lunchowej, multisport, prywatnej opieki medycznej).

Na co zwraca uwagę pokolenie Z?

  • Elastyczny czas pracy
  • Możliwość pracy zdalnej
  • Aspekty pozafinansowe
  • Wizerunek pracodawcy w sieci

 

Podczas rozmowy rekrutacyjnej warto zadać sobie pytanie, z przedstawicielem której generacji mamy do czynienia. Negocjacje z pokoleniem X, Y oraz Z będą przebiegać w zupełnie różny sposób. Pracodawca nie powinien zrażać się, kiedy podczas pierwszego spotkania osoba z pokolenia Z będzie chciała od razu poznać wynagrodzenie oferowane na danym stanowisku, a przedstawiciel pokolenia X zacznie negocjować najwyższe stawki – pamiętajmy, że „Z” wychowali się w świecie, gdzie wszelkie informacje dostępne są na wyciągnięcie ręki, a „X” mają już pewne zobowiązania rodzinne czy finansowe, którym muszą sprostać.

Niuanse i zawiłości rozmów rekrutacyjnych niejednokrotnie przerażają pracodawcę, który chce do swojej organizacji zatrudnić najlepszych ludzi. Co zrobić, aby na wstępie nie zrazić się do dobrego kandydata i przez przypadek nie odrzucić nieoszlifowanego diamentu? Rozwiązanie tego problemu jest bardzo proste – skorzystanie z pomocy, którą oferuje outsourcing HR. Firmy rekrutacyjne znają aktualne trendy w rekrutacji i dbając o employer branding swojego klienta, pomogą mu w doborze najlepszych kandydatów na dane stanowisko, dopasowując swój styl działania do pokolenia X, Y oraz Z.