Outsourcing sił sprzedaży najczęściej kojarzy się ze zleceniem na zewnątrz firmy działań telemarketingowych. Tymczasem sprzedaż telefoniczna to jedynie część działań handlowych, jakie można przekazać zewnętrznej firmie, która specjalizuje się w działaniach związanych z outsourcingiem. Jakie rodzaje sprzedaży można (i warto) outsourcować?
Sprzedaż telefoniczna – call center
Outsourcing sprzedaży telefonicznej może polegać zarówno na sprzedaży bezpośredniej, jak i na samym umawianiu spotkań handlowcom. Kierowany jest do sektora B2C oraz B2B.
Sprzedawcy bezpośredni
Czyli osoby pracujące w punkcie sprzedaży – np. w sklepie. Zatrudniane są przez firmę outsourcingową, ale zadania realizują w miejscu wskazanym przez klienta firmy. To firma outsourcingowa odpowiada za ich wyszkolenie i dba również o osiąganie targetów sprzedażowych. Ten typ outsourcingu sprzedaży realizowany jest najczęściej w formie leasingu pracowniczego.
Przedstawiciele handlowi
Sprzedaż bezpośrednia może być realizowana również w terenie. Outsourcing przedstawicieli handlowych to coraz częstsza forma outsourcingu sił sprzedaży, która sprawdza się zarówno w opcji reprezentowania kilku klientów przez jednego handlowca, jak i stworzenia dedykowanego zespołu handlowców dla danego klienta. W pierwszym przypadku handlowiec spotyka się z docelowym klientem jako przedstawiciel firmy outsourcingowej, występujący na zlecenie konkretnego przedsiębiorstwa. W drugim firma outsourcingowa buduje cały zespół sprzedażowy, który poświęcony jest jednemu klientowi.
Dedykowany przedstawiciel handlowy w brandingu klienta
To szczególna forma outsourcingu przedstawicieli, w ramach której firma prowadząca działania outsourcingowe wyposaża handlowca w narzędzia brandingowe swojego klienta (np.: wizytówki, adres mailowy w domenie klienta czy określony strój). W efekcie handlowiec działa tak, jakby był zatrudniony bezpośrednio przez firmę, którą reprezentuje. Dla docelowego klienta nie ma żadnej różnicy pomiędzy wewnętrznym a outsourcowanym handlowcem.
Punkty sprzedaży w brandingu klienta
Kolejnym poziomem outsourcingu sprzedaży jest zlecenie firmie zewnętrznej przygotowania całego punktu sprzedażowego (wraz z jego obsługą). W takiej sytuacji firma outsourcingowa otrzymuje od swojego klienta wytyczne oraz materiały reklamowe i samodzielnie organizuje punkty sprzedaży, wyposaża je, utrzymuje, zapewnia ich obsługę. Dzięki temu klient firmy prowadzi sprzedaż na danym terenie praktycznie bez jakiejkolwiek ingerencji w sam proces sprzedaży. Jedyne, co go interesuje, to wyniki sprzedażowe oraz comiesięczna faktura za oursourcing.
Outsourcing e-sprzedaży
Może polegać na wydelegowaniu na zewnątrz zaledwie części procesu (np. prowadzenia sklepu internetowego), jak i na realizowaniu całości usług związanych ze sprzedażą przez internet (w tym logistyką i procesami finansowymi). Tę drugą opcję wybierają najczęściej marki istniejące na rynku offline, które chcą zwiększyć konkurencyjność poprzez umożliwienie robienia zakupów w internecie, ale nie chcą uruchamiać całego nowego działu e-commerce w ramach struktur firmy.
Zarządzanie istniejącym działem sprzedaży klienta
Polega na przejęciu zarządzania procesem sprzedaży i wewnętrznym działem handlowców przez zewnętrznego menedżera. Firma prowadząca outsourcing odpowiada wtedy za rekrutację, szkolenia, zarządzanie oraz oceny pracownicze. Innymi słowy, dba o to, by handlowcy klienta sprzedawali.
Jak widać, outsourcing sprzedaży daje wiele możliwości. Często znacznie bardziej rozbudowanych i zaawansowanych niż sama sprzedaż telefoniczna.