Kategorie
Outsourcing sprzedaży

Profesjonalny pracownik poza Twoją firmą – jakie rodzaje sprzedaży można outsourcować?

Outsourcing sił sprzedaży najczęściej kojarzy się ze zleceniem na zewnątrz firmy działań telemarketingowych. Tymczasem sprzedaż telefoniczna to jedynie część działań handlowych, jakie można przekazać zewnętrznej firmie, która specjalizuje się w działaniach związanych z outsourcingiem. Jakie rodzaje sprzedaży można (i warto) outsourcować?

Sprzedaż telefoniczna – call center

Outsourcing sprzedaży telefonicznej może polegać zarówno na sprzedaży bezpośredniej, jak i na samym umawianiu spotkań handlowcom. Kierowany jest do sektora B2C oraz B2B.

Sprzedawcy bezpośredni

Czyli osoby pracujące w punkcie sprzedaży – np. w sklepie. Zatrudniane są przez firmę outsourcingową, ale zadania realizują w miejscu wskazanym przez klienta firmy. To firma outsourcingowa odpowiada za ich wyszkolenie i dba również o osiąganie targetów sprzedażowych.  Ten typ outsourcingu sprzedaży realizowany jest najczęściej w formie leasingu pracowniczego.

Przedstawiciele handlowi

Sprzedaż bezpośrednia może być realizowana również w terenie. Outsourcing przedstawicieli handlowych to coraz częstsza forma outsourcingu sił sprzedaży, która sprawdza się zarówno w opcji reprezentowania kilku klientów przez jednego handlowca, jak i stworzenia dedykowanego zespołu handlowców dla danego klienta. W pierwszym przypadku handlowiec spotyka się z docelowym klientem jako przedstawiciel firmy outsourcingowej, występujący na zlecenie konkretnego przedsiębiorstwa. W drugim firma outsourcingowa buduje cały zespół sprzedażowy, który poświęcony jest jednemu klientowi.

uścisk rąk

Dedykowany przedstawiciel handlowy w brandingu klienta

To szczególna forma outsourcingu przedstawicieli, w ramach której firma prowadząca działania outsourcingowe wyposaża handlowca w narzędzia brandingowe swojego klienta (np.: wizytówki, adres mailowy w domenie klienta czy określony strój). W efekcie handlowiec działa tak, jakby był zatrudniony bezpośrednio przez firmę, którą reprezentuje. Dla docelowego klienta nie ma żadnej różnicy pomiędzy wewnętrznym a outsourcowanym handlowcem.

Punkty sprzedaży w brandingu klienta

Kolejnym poziomem outsourcingu sprzedaży jest zlecenie firmie zewnętrznej przygotowania całego punktu sprzedażowego (wraz z jego obsługą). W takiej sytuacji firma outsourcingowa otrzymuje od swojego klienta wytyczne oraz materiały reklamowe i samodzielnie organizuje punkty sprzedaży, wyposaża je, utrzymuje, zapewnia ich obsługę. Dzięki temu klient firmy prowadzi sprzedaż na danym terenie praktycznie bez jakiejkolwiek ingerencji w sam proces sprzedaży. Jedyne, co go interesuje, to wyniki sprzedażowe oraz comiesięczna faktura za oursourcing.

Outsourcing e-sprzedaży

Może polegać na wydelegowaniu na zewnątrz zaledwie części procesu (np. prowadzenia sklepu internetowego), jak i na realizowaniu całości usług związanych ze sprzedażą przez internet (w tym logistyką i procesami finansowymi). Tę drugą opcję wybierają najczęściej marki istniejące na rynku offline, które chcą zwiększyć konkurencyjność poprzez umożliwienie robienia zakupów w internecie, ale nie chcą uruchamiać całego nowego działu e-commerce w ramach struktur firmy.

Zarządzanie istniejącym działem sprzedaży klienta

Polega na przejęciu zarządzania procesem sprzedaży i wewnętrznym działem handlowców przez zewnętrznego menedżera. Firma prowadząca outsourcing odpowiada wtedy za rekrutację, szkolenia, zarządzanie oraz oceny pracownicze. Innymi słowy, dba o to, by handlowcy klienta sprzedawali.

Jak widać, outsourcing sprzedaży daje wiele możliwości. Często znacznie bardziej rozbudowanych i zaawansowanych niż sama sprzedaż telefoniczna.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *