Nowoczesne metody poszukiwania kandydatów – direct search
Podziel się

Nowoczesne metody poszukiwania kandydatów – direct search

Direct search, czyli bezpośrednia metoda rekrutacji. Od kilku ostatnich lat jest to jedna z najbardziej efektywnych i skutecznych metod wykorzystywanych głównie przez agencje rekrutacyjne, choć stosowanych także bezpośrednio przez firmy. Na czym polega, kiedy warto ją stosować i jakie daje korzyści?

Czym jest metoda rekrutacji direct search?

Jest to tryb rekrutacji bezpośredniej, znany również pod nazwą headhuntingu. Polega na bezpośrednim kontakcie z osobami, jakie potencjalnie mogłyby być zainteresowane oferowanym stanowiskiem. Są to najczęściej kandydaci pasywni, czyli osoby nieposzukujące aktywnie pracy, które jednak mogłyby zainteresować się zmianą  pracodawcy na takiego, który oferuje  im interesujące stanowisko czy warunki zatrudnienia.

W trakcie rekrutacji metodą direct search wykorzystuje się różne techniki dotarcia do kandydatów – sieci społecznościowe, znajomości, a nawet metodę tajemniczego klienta (czyli podszywanie się przez headhuntera pod klienta firmy, by poznać jej pracowników). Zasadą jest zawsze zindywidualizowany kontakt headhuntera z kandydatem. To mozolna rekrutacja, prowadzona krok po kroku, która pozwala jednak dotrzeć do wyjątkowego i idealnie dopasowanego do naszej firmy specjalisty. Specyficzną odmianą direct search jest executive search, dotyczący rekrutacji wyższej kadr zarządzającej.

Kiedy warto stosować metodę direct search?

  • Wtedy, gdy poszukujemy pracownika na specjalistyczne, wymagające bardzo konkretnych i trudno dostępnych kompetencji, stanowisko.
  • Kiedy kandydatów spełniających kryteria jest niewielu i istnieje duże ryzyko, że większość z nich będzie kandydatami pasywnymi.
  • Kiedy konieczny jest wysoki stopień poufności prowadzonej rekrutacji (zarówno pod względem konkurencji, jak i pracowników firmy). W takich sytuacjach szczególnie sprawdza się zlecenie przeprowadzenia procesu rekrutacji agencji rekrutacyjnej.
  • Kiedy chcemy pozyskać pracowników z konkretnych organizacji czy firm.

Innymi słowy, direct search warto rozważyć zawsze wtedy, gdy standardowe metody otwartego naboru mogą nie przynieść oczekiwanych rezultatów: kandydatów będzie za mało bądź nie będą spełniać oczekiwań. Direct search może być stosowany jako uzupełnienie tradycyjnego sposobu pozyskiwania kandydatów lub jako jedyna metoda wykorzystywana w danych procesie rekrutacyjnym.

kobieta szukająca pracy w internecie

Dlaczego warto zlecać rekrutacje headhunterowi?

Bezpośrednie pozyskiwanie kandydatów przez headhunting jest jedną z metod rekrutacji, którą znacznie efektywniej jest zlecić niż przeprowadzać samemu (przez wewnętrzne zasoby HR firmy).

Wynika to z kilku powodów:

  • Wyspecjalizowana w rekrutacji direct search agencja rekrutacyjna po prostu wie, jak prowadzić rekrutację tą metodą. Korzysta z efektywnych metod selekcji, a przede wszystkim zna metody dotarcia do kandydatów i wie, gdzie ich szukać.
  • Rekrutacja kandydatów pasywnych wymaga nieco innej komunikacji niż pozyskiwanie kandydatów aktywnych. Każdy ewentualny błąd może też nieść za sobą bardziej negatywne skutki (zwłaszcza w obszarze wizerunku pracodawcy). Firmy rekrutacyjne, dzięki większemu doświadczeniu i wiedzy w tym obszarze, podejmują działania świadomie i nie narażają na ryzyko reputacji klienta.
  • Efektywne szukanie kandydatów metodą bezpośrednią wymaga dostępu do wielu narzędzi (np. wykupienia abonamentów w profesjonalnych serwisach społecznościowych typu LinkedIn), które dla małej firmy mogą być po prostu zbyt kosztowne.
  • Specjalizująca się w direct search firma, ma pewną bazę kontaktów w konkretnych branżach lub obszarach, jakie uruchamia przy prowadzeniu projektów rekrutacyjnych. Dzięki temu szybciej i efektywniej dotrze do grupy docelowej niż wewnętrzny rekruter firmy, który nie posiada takiej bazy.
  • Zlecenie rekrutacji direct search firmie zewnętrznej gwarantuje dyskrecję i pozwala na bezpieczne prowadzenie rekrutacji bez ryzyka, że nasza konkurencja zarzuci nam nieetyczne zachowanie (np. próbę podkradnięcia jej pracowników).

Direct search (headhunting) to metoda wymagająca dużego profesjonalizmu i wiedzy. Jest bardzo skuteczna i w niektórych przypadkach jest jedyną możliwością pozyskania naprawdę wartościowego specjalisty. Jednocześnie musi być stosowana bardzo umiejętnie i z wyczuciem. Dlatego znacznie częściej prowadzą ją agencje rekrutacyjne niż wewnętrzni rekruterzy.