Narzędzia w rekrutacji – trendy i nowości
Podziel się

Narzędzia w rekrutacji – trendy i nowości

Rozmowa kwalifikacyjna, testy kompetencji, testy językowe, Assessment Center, to znane od lat metody selekcji stosowane w rekrutacji. Dzięki nowym technologiom i rozwojowi nauk badawczych nie jedyne. Jakie nowe metody rekrutacyjne warto włączać do procesów rekrutacji, by podnosić ich efektywność?

Video wywiad

Skype czy Google Hangout (a także dedykowane aplikacje do prowadzenia telekonferencji) wykorzystywane są w rekrutacji już od jakiegoś czasu. Nowością staje się jedna jednostronny wywiad video prowadzony z kandydatem według przygotowanego wcześniej scenariusza. Kandydat, za pośrednictwem aplikacji, loguje się do systemu, który uruchamia kamerę oraz predefiniowaną listę pytań (jakie pojawiają się na ekranie w formie napisów bądź są zadawane przez lektora). Ma również określony czas na odpowiedź na pytanie, a jego wypowiedź jest nagrywana. Taki videowywiad pozwala precyzyjnie przyjrzeć się kandydatowi i umożliwia zbadanie zarówno miękkich, jak i twardych kompetencji kandydata. Dzięki temu, że każdy kandydat otrzymuje te same pytania, wywiad jest ustrukturyzowany i łatwiej porównywać odpowiedzi poszczególnych osób.

video rozmowa

Metody psychometryczne – narzędzie FRIS

Nowość na polskim rynku rekrutacji i zarządzania pracownikami. FRIS to narzędzie psychometryczne w formie testu, przygotowane specjalnie na polski rynek (trafność i rzetelność narzędzia obliczona na podstawie polskich prób), które pozwala odkryć i opisać preferowany styl myślenia oraz działania kandydata. Przeprowadzenie takiego badania, pozwala określić naturalne predyspozycje i stawiać hipotezy na temat tego, jak kandydat będzie działał w pracy w konkretnych sytuacjach zawodowych. Może również pomóc określić to, jak kandydat się komunikuje oraz z kim i jak będzie się najlepiej dogadywał. Jeśli menedżer zna style myślenia i działania pozostałych członków zespołu może też odpowiednio dobierać pracowników tak, by tworzyć zgrany i efektywnie działający team.

test osobowości

Grywalizacja

Czyli wykorzystanie mechaniki gier do przeprowadzenia procesu selekcji. I to do tego tak, by wszyscy (nawet odrzuceni) dobrze się w trakcie tego procesu bawili. W jaki sposób? Najczęściej poprzez organizację specjalnych eventów, na których kandydaci (indywidualnie bądź w grupach) mogą ze sobą współzawodniczyć (np. hackathony dla developerów), szkoleniowe gry planszowe realizowane w trakcie sesji Assessment Center dla handlowców czy managerów lub poprzez stworzenie aplikacji, w jakiej kandydat może wcielić się w rolę pracownika firmy bądź zrealizować określony projekt. W czasie zabawy, kandydat poznaje zakres obowiązków, kulturę organizacji i życie firmowe, a także może rozwiązywać zadania, które badają jego kompetencje, ale i nie tylko. Gry stworzone są tak, by przy realizacji określonego zadania pokazywały mocne strony zawodnika. Grywalizacja to metoda dość kosztowna dla firmy, ale pozwalająca zrekrutować dużą liczbę specjalistów jednocześnie. Umożliwia też weryfikację umiejętności kandydatów w ciekawy i zabawny sposób.

zwycięski zespół

Social media

W trakcie rekrutacji, pracodawcy coraz częściej wykorzystują również social media, sprawdzając profile potencjalnych, przyszłych pracowników. Jak wynika z ostatniego raportu serwisu CareerBuilder, liczba rekruterów sprawdzających obecność online kandydatów stale rośnie. Na podstawie znalezionych danych nie tylko podejmuje się decyzje o dalszych losach kandydata, ale również wnioskuje na temat jego umiejętności i cech miękkich. Co ciekawe, z raportu CareerBuilder wynika, że aż 57% pracodawców jest mniej skłonnych do zatrudnienia kandydata, jeśli nie może o nim nic znaleźć w internecie.

Nowoczesne metody selekcji w procesach rekrutacji pozwalają zwiększać efektywność procesu rekrutacji i dostarczają danych, które później menedżer może wykorzystać w trakcie pracy z pracownikiem i całym zespołem. Nowoczesne narzędzia rekrutacyjne pozwalają też budować wizerunek nowoczesnej firmy. Warto przy tego typu rekrutacjach korzystać z usług agencji rekrutacyjnych, które pomagają wprowadzać niestandardowe rozwiązania i monitorować ich efektywność.

facebook