Jak rekrutować pracowników?
Podziel się

Jak rekrutować pracowników?

Ogłoszenia typu „Specjalista poszukiwany”, „Zatrudnimy pracownika z doświadczeniem”, „Przyjmiemy stażystę z możliwością dalszej współpracy”, z dużą dozą prawdopodobieństwa, zaginą w gąszczu innych propozycji, i nie będą atrakcyjne dla pracownika. Trendy na rynku pracy wyraźnie wskazują, że w procesie rekrutacji bardzo dużą rolę odgrywa aktywność rekruterów i ich podejścia do sposobu poszukiwania odpowiednich kandydatów. Z biegiem czasu pracodawcy starają się rekrutować w praktycznie każdy możliwy sposób, aby wyróżnić się na tle konkurencji i przyciągnąć do siebie pożądanych pracowników.

Na usługi zewnętrznych firm rekrutacyjnych coraz częściej decydują się firmy, które już mają swoje własne działy HR. Dzieje się tak, bo dzięki temu oszczędzają czas, korzystając z doświadczenia rekruterów zewnętrznych, przy trudniejszych rekrutacjach uzyskując wsparcie w realizacji projektów na stanowiska specjalistyczne czy menadżerskie. Takie firmy minimalizują tym samym koszty nieudanych procesów rekrutacyjnych, gdzie świeżo zatrudnieni pracownicy odchodzą po kilku miesiącach, ponieważ ich oczekiwania są niezgodne z rzeczywistością zastaną w firmie.

 

Rynek pracownika, czy rynek pracodawcy?

Opinie na ten temat z pewnością będą zróżnicowane, przede wszystkim pod względem branży lub wykształcenia. Specjaliści z branży IT nie będą mieć problemu ze znalezieniem miejsca pracy – to raczej firmy walczą o nich, więc w tym przypadku można mówić o rynku pracownika. O rynku pracodawcy będzie można mówić w przypadku rekrutacji osób będących na początku drogi zawodowej, bądź posiadających niskie kwalifikacje. W takich przypadkach wsparcie rekrutera jest wskazane, ponieważ pracodawcy mogą mieć problemy z samodzielną oceną potencjału kandydata, który ma niewielkie doświadczenie zawodowe.

Sytuacja zmienia się podczas rekrutacji złożonych, kilkustopniowych, np. na stanowiska specjalistyczne, menadżerskie, gdzie pomoc i opinia osób znających rynek i jego specyfikę znacznie ułatwia sprawne przeprowadzenie procesu. Wiedza z zakresu danej branży, odpowiednio dobrane zadania testy i zadania rekrutacyjne to podwójna korzyść dla firmy. Z jednej strony dostaje ona wiadomość, że z pewnością wybrała odpowiedniego kandydata, natomiast sam kandydat widzi, że podejście firmy w sprawach personalnych jest rzetelne i profesjonalne. Dzięki temu w oczach osoby aplikującej powstaje jednoznacznie pozytywny wizerunek pracodawcy, co jest szczególnie istotne w perspektywie tzw. candidate experience oraz dalszego polecania firmy w gronie własnych znajomych oraz innych potencjalnych zainteresowanych pracą.

 

Rynek rekrutera?

Przy obecnie panującym trendzie tzw. kandydata pasywnego, to po stronie rekrutera leży zadanie dotarcia do niego, wykorzystując dostępne i odpowiednie narzędzia (ogłoszenia o pracę, metody direct search, obecność na branżowych portalach, forach czy poprzez uczestnictwo w targach itp.). Wśród nowszych narzędzi należy pamiętać o kampaniach w social mediach – przygotowaniu i aranżacji dedykowanych kreacji, kierowanych nie tylko do odpowiedniej grupy docelowej (wiek, zainteresowania, wykształcenie), ale także do osób znajdujących się w konkretnych miejscach (biurowce, skupiska korporacji), czy nawet korzystających z określonych aplikacji. Takie działania to domena wyspecjalizowanych firm doradczych i outsourcingowych, które mają doświadczenie oraz narzędzia ułatwiające sprawne przeprowadzenie procesu rekrutacji i wyłonienie optymalnego kandydata do pracy. Dużym plusem może być też posiadana sieć kontaktów, która dodatkowo może usprawnić i przyspieszyć prowadzony nabór. Takie działanie może być szczególnie istotne dla poszukującej firmy, która nie będzie ryzykować przestojem działań lub z drugiej strony będzie mogła szybciej wdrożyć nowe stanowisko pracy. Warto też wiedzieć, że wyspecjalizowane firmy śledzą trendy na rynku, w związku z czym często są w stanie zaproponować nowe, oryginalne formy rekrutacji.

 

Nie tylko rekrutacja

Warto pamiętać, że proces zatrudnienia nowego pracownika nie kończy się wraz z podpisaniem umowy. Tzw. „onboarding”, czyli wprowadzenie w zakres obowiązków oraz zapoznanie z zespołem to także jedno z działań, które w swojej ofercie posiadają profesjonalne firmy rekrutacyjne i outsourcingowe. Klient firmy rekrutacyjnej ma przygotowany optymalny plan wdrożenia pracownika. Taki plan może być realizowany we współpracy ze wskazanym przez klienta członkiem załogi – menagerem, specjalistą, osobą z danego działu. Nowo zatrudniona osoba od pierwszego dnia czuje się „zaopiekowana”, i ma pewność, że zostanie profesjonalnie i rzeczowo wdrożona w czekające na nią zadania – mówi Katarzyna Walerjan, wiceprezes firmy Blue Idea z Krakowa.

Takie działanie zyskuje na znaczeniu chociażby w świetle przytaczanych informacji, że nawet 40 proc. osób zatrudnionych m.in. na stanowiska menedżerskie odchodzi z firmy w ciągu dwóch lat właśnie z powodów związanych z niedopasowaniem do zespołu. W tym kontekście ciekawe wydaje się podejście jednej z większych międzynarodowych korporacji działających w obszarze IT, która zaoferowała potencjalnym pracownikom możliwość dwudniowych, płatnych wizyt w przyszłym miejscu pracy. Z ich projektu skorzystało 2000 osób, połowa z nich została potem zatrudniona.