Candidate Experience – czyli dlaczego warto dbać o doświadczenia Kandydatów
Podziel się

Candidate Experience – czyli dlaczego warto dbać o doświadczenia Kandydatów

Prowadzenie procesów rekrutacyjnych w sposób profesjonalny i jak najbardziej kompleksowy jest charakterystyczne dla najlepszych pracodawców na rynku. Coraz większą wagę przykładają oni także do Candidate Experience, widząc jednocześnie zagrożenia wynikające z zaniedbania tego aspektu rekrutacji. Co kryje się pod tym pojęciem i dlaczego jest ono tak istotne dla budowania całej marki firmy?

 

Candidate Experience to suma wrażeń i odczuć osób biorących udział w rekrutacji, które powstają na każdym etapie tego procesu – zarówno przed jego rozpoczęciem, jak i w trakcie oraz po zakończeniu rekrutacji. Pozytywne odczucia względem pracodawcy po zamknięciu procesu rekrutacyjnego bezpośrednio wiążą się z tym, jak kandydat będzie postrzegał daną firmę w przyszłości nie tylko jako pracodawcę.

 

Kiedy mówimy o candidate experience?

Candidate Experience zaczyna się już od pierwszego kontaktu kandydata na dane stanowisko z konkretną firmą, czyli zakładki „Oferty pracy” na firmowej stronie internetowej czy ogłoszenia na portalach dedykowanych dla osób poszukujących nowego zatrudnienia. Już na tym etapie można budować pozytywne wrażenie odnośnie firmy i wzbudzać w kandydacie chęć współpracy właśnie z tym konkretnym przedsiębiorstwem. W trakcie procesu rekrutacyjnego, kiedy rekruter spotyka się z wyłonionymi kandydatami, niezwykle istotne jest, aby był on nie tylko profesjonalny, co jest oczywiste, ale także ludzki – stawiał człowieka zawsze na pierwszym miejscu i traktował kandydatów tak, jak sam chciałby być traktowany.  Wiąże się to z doskonałym przygotowaniem do rozmowy z daną osobą, ale przede wszystkim informacją zwrotną po spotkaniu. Wiele firm nadal zaniedbuje feedback po rekrutacji, nie kontaktując się z odrzuconymi z jakiś względów kandydatami, którzy przecież poświęcili rekruterowi swój czas i liczą na informację dotyczącą statusu ich kandydatury, choćby negatywną. Niejednokrotnie podczas rozmowy są oni zapewniani przez rekrutera, że dostaną informację o wyniku rozmowy, po czym nikt z nimi się nie kontaktuje. Po tak przeprowadzonym procesie rekrutacji kandydat czuje się rozczarowany i oszukany, a w jego oczach firma jawi się jako niekompetentna. Przekłada się to bezpośrednio na to, jak dana osoba postrzega także produkty czy usługi oferowane przez firmę. Niezadowoleni kandydaci bardzo chętnie swoje niepochlebne opinie przekazują dalej, publikując je w sieci czy ostrzegając swoją rodzinę i znajomych przed daną marką.

Nie dbając o Candidate Experience, nie tylko tracimy potencjalnego pracownika (ponieważ w przyszłości niepochlebne opinie na temat firmy odstraszą wartościowych kandydatów od aplikowania na oferowane przez nas stanowisko), ale także klientów i odbiorców naszych usług. Co ważne, nie ma znaczenia to, czy dana osoba dostała propozycję pracy czy też nie. Liczy się wyłącznie to, w jaki sposób została potraktowana w całym procesie rekrutacji i co podejście rekrutera, który podczas tego procesu jest wizytówką firmy, mówi o całym przedsiębiorstwie.

 

Feedback – szczerość

Dobrą praktyką przy feedbacku dla kandydatów, którzy nie przeszli do kolejnych etapów rozmów czy nie zostali wybrani przez pracodawcę do zatrudnienia jest udzielenie konkretnej informacji, dlaczego tak się stało. Jeśli nasza wiadomość dla kandydata będzie bazować na profesjonalnej ocenie, pokazującej konkretne aspekty, przez które kandydat w tym procesie nie został zatrudniony, wtedy istnieje duże prawdopodobieństwo, że dany kandydat chętniej ponownie zaaplikuje na oferowane przez nas stanowisko w przyszłości. Szczerość zawsze jest doceniana, warto mieć to na uwadze także podczas feedbacku dla kandydatów.

 

Candidate Experience, dlaczego warto?

Firmy często zapominają o tym, że Candidate Experience odgrywa bardzo istotną rolę przy budowaniu wizerunku całej marki. Niejednokrotnie pracodawca chciałby przeprowadzać proces rekrutacyjny w sposób wspierający pozytywny obraz firmy w oczach nie tylko potencjalnych pracowników, lecz także klientów, jednak jest to proces wymagający dużego zaangażowania – dlatego firmy wolą skupić się na działaniach mających wymierne korzyści biznesowe tu i teraz. W takiej sytuacji warto skorzystać z pomocy profesjonalnej agencji rekrutacyjnej, której zadaniem jest nie tylko znalezienie odpowiedniego kandydata do pracy w danej firmy, ale także dbanie o to, aby na każdym etapie rekrutacji kandydaci mieli wyłącznie pozytywne odczucia względem pracodawcy.