O co musi zadbać agencja rekrutacyjna, by uzyskać wysokiej jakości candidate experience?
Pozytywne wrażenia płynące z procesu rekrutacji są istotne nie tylko w kontekście tego, czy wybrany kandydat zdecyduje się na przyjęcie danej oferty pracy, ale również w aspekcie całego wizerunku firmy. 42% kandydatów, mających złe doświadczenia z organizacją w trakcie rekrutacji, jest w stanie przestać kupować jej produkty, a 33% zniechęci do zakupu innych (badanie SoftwareAdvice). 67% opowie o złych doświadczeniach płynących z rekrutacji znajomym (dane za Talent Board) i w efekcie firma straci część potencjalnych kandydatów.
Dla agencji rekrutacyjnej dbanie o pozytywny wizerunek z rekrutacji jest podwójnie ważne. Po pierwsze, agencja reprezentuje klienta. Zatem nie może pozwolić sobie nawet na najmniejsze uchybienie w tej materii. Po drugie, współpraca z kandydatem to dla agencji rekrutacyjnej długofalowy proces. Nawet jeśli kandydat zostanie odrzucony przez jednego klienta (bądź nie przyjmie jego oferty), może być idealnym nabytkiem dla innego.
– Procesy rekrutacyjne prowadzone w naszej firmie oparte są przede wszystkim na dobrych relacjach z klientami oraz kandydatami. Rozpoczynając rekrutację dla nowego klienta, staramy się poznać dokładnie nie tylko zadania i obowiązki kandydata na nowym stanowisku, ale i to w jakich warunkach będzie pracował oraz w jakim otoczeniu. Niejednokrotnie poznajemy nie tylko bezpośredniego przyszłego przełożonego, lecz również zespół najbliższych współpracowników. Dzięki temu możemy najlepiej dopasować kandydata nie tylko pod względem kompetencji, ale również środowiska pracy. Potrafimy odpowiedzieć kandydatowi na znacznie większą liczbę pytań, a wręcz jesteśmy w stanie w szeroko pojętym znaczeniu „zareklamować” stanowisko pracy. Kierujemy się firmowym mottem, traktując innych tak, jak sami chcielibyśmy być traktowani, toteż każdy kandydat, z którym spotkaliśmy się face to face otrzymuje od nas feedback. Nie ma dla nas większej satysfakcji z pracy niż to, kiedy otrzymujemy podziękowanie zarówno od strony klienta, jak i kandydata – mówi Agnieszka Jarosz, Kierownik Działu Kluczowych Klientów, Rekruter, Blue Idea Sp. z o.o.
Na co agencje rekrutacyjne powinny kłaść szczególny nacisk podczas rekrutacji, by budować pozytywny candidat experience?
Stały kontakt z kandydatem przez cały proces rekrutacji
Według badań przeprowadzonych przez serwis Praca.pl 72% kandydatów nie dostało informacji zwrotnej po ponad połowie rozmów kwalifikacyjnych. Wprawdzie badania przeprowadzono kilka lat temu, zanim jeszcze dbanie o candidate experience stało się bardziej powszechne, jednak nadal można obserwować poważne problemy na tym polu. Podkreśla to ostatnia, 4. edycja badania candidate experience, w ramach której okazało się, że stały kontakt z kandydatem w czasie rekrutacji zachowuje tylko 65% firm.
To ciekawe, bo jednocześnie aż 83% pracowników działów HR uważa, że stały kontakt jest ważny i wpływa pozytywnie na relację między kandydatem a firmą.
Statystyk dotyczących zależności między tym, jaka firma rekrutuje, a utrzymywaniem kontaktu z kandydatem, niestety nie ma. Z dużym prawdopodobieństwem można jednak założyć, że wśród firm dbających najmocniej o to, by komunikować się z kandydatem są agencje rekrutacyjne. Dlaczego? Bo agencje mają zasoby, możliwości oraz wiedzą, jak bardzo jest to ważne. Agencje rekrutacyjne stale pracują w kontakcie z kandydatami. Od zadowolenia kandydata ze współpracy z agencją zależy sukces prowadzonego projektu.
– Z naszego doświadczenia oraz wielu badań przeprowadzonych przez niezależne organizacje wynika, że przyjazna rekrutacja, opłaca się dla obu stron – Kandydata i Pracodawcy. Po zakończeniu procesu rekrutacyjnego i udzieleniu informacji zwrotnej zainteresowanym, niejednokrotnie otrzymywaliśmy pozytywny feedback od uczestników rekrutacji. Chodzi przede wszystkim o podtrzymanie partnerskiego dialogu z osobami aktywnie poszukującymi pracy, które np. uczestnicząc w kilku procesach rekrutacyjnych otrzymują na bieżąco potrzebne informacje, dzięki którym mogą podjąć najlepszą dla siebie decyzję zawodową. Dla Pracodawcy lub firmy rekrutacyjnej candidate experience to część strategii employer brandig, która pokazuje propracownicze nastawienie firmy – komentuje Katarzyna Walerjan Dyrektor Działu Marketingu i HR, Blue Idea Sp. z o.o..
Jasność i przejrzystość informacji na każdym etapie rekrutacji
Obejmuje to zarówno kwestię zadań i obowiązków kandydata, kultury organizacji, jak i całego procesu rekrutacyjnego. Aby zainteresować odbiorcę ofertą pracy, agencja rekrutacyjna nie może pozwolić sobie na niedomówienia lub brak jasności w zakresie warunków pracy czy oczekiwań przyszłego pracodawcy.
Dobra agencja rekrutacyjna będzie zatem dążyć do tego, by jak najwięcej wiedzieć o firmie swojego klienta, jego potrzebach, strukturze i sposobie pracy. Z perspektywy organizacji korzystającej z usług takiej agencji lepszym rozwiązaniem jest bliska współpraca z jedną agencją niż korzystanie z usług wielu z nich.
Efektywny i jasny sposób selekcji
Według badania „Candidate Experience 2017” 68% kandydatów oczekuje krótkiego procesu selekcji. Jednak tylko 43% kandydatów ma takie doświadczenia. W przypadku agencji rekrutacyjnych ważne jest to, by optymalizować pracę pracowników, a jednocześnie nie pozwolić, by kandydat „uciekł” do innej firmy ze względu na długi czas rekrutacji. Współpracując z agencjami rekrutacyjnymi zarówno kandydat, jak i klient agencji mają pewność tego, że proces ten będzie możliwie krótki.
Oczywiście długość procesu rekrutacyjnego zależy również od samej firmy zlecającej rekrutację. Dlatego jeśli zależy nam na szybkiej i skutecznej rekrutacji, trzeba z agencją ustalić harmonogram spotkań i konsultacji, by nie stać się wąskim gardłem całego procesu.
Jasny sposób selekcji to również – z perspektywy kandydata – informacja zwrotna o zakończeniu rekrutacji i powodach niezakwalifikowania się do pracy. Co ciekawe, z badania „Candidate Experience” wynika, że oba te elementy rekrutacji są najważniejsze z punktu widzenia kandydatów, natomiast z perspektywy pracowników HR znalazły się dopiero na miejscu czwartym (informacja o zakończeniu procesu) i szóstym (feedback dotyczący powodów niezatrudnienia).
Widać tu znaczącą rozbieżność między oczekiwaniami kandydatów a zdaniem HR-owców. A przecież to odpowiadanie na potrzeby kandydatów buduje pozytywne doświadczenia z procesu rekrutacji.