Analiza profilu kandydata w social media – na co zwrócić uwagę?
Podziel się

Analiza profilu kandydata w social media – na co zwrócić uwagę?

Około 70% rekruterów sprawdza wizerunek kandydata w social media przed złożeniem mu oferty zatrudnienia. To, co aplikanci publikują na swoich kanałach social media wiele o nich mówi.  Warto więc wykorzystywać screening social media jako narzędzie w procesie selekcji kandydatów. Jak to robić?

Analiza profilu i publicznych informacji o kandydacie

Każdy serwis społecznościowy daje możliwość opublikowania zdjęcia (avatara), krótkiego bio, opisu zainteresowań. Warto sprawdzić nie tylko Facebooka, ale również odwiedzić Twittera, Pinteresta, Instagrama i zgooglować adres mailowy. Warto porównać dane z serwisów społecznościowych (również tych profesjonalnych, typu LinkedIn) z danymi z CV. Dobrym nośnikiem informacji są zdjęcia kandydata (typowym przykładem jest duża ilość selfies, która przez psychologów jest łączona z osobowością narcystyczną i psychopatyczną*).

Analiza publicznych postów

O czym kandydat pisze i w jaki sposób? Czym się interesuje i w jakim stylu się komunikuje? Przykładowo – duża liczba emotikonów może świadczyć o ubogich zdolnościach komunikacyjnych bądź infantylizmie. Częsta publikacja informacji związanych z branżą bądź czynne uczestnictwo w grupach skoncentrowanych wokół zawodowych zainteresowań pokazuje z kolei, że to, co robi, faktycznie jest jego pasją. Sprawdzenie tego, co kandydat publikuje, może również pomóc w ocenie tego, czy będzie on pasował do kultury organizacji i czy nie będzie miał problemów komunikacyjnych z pozostałymi osobami z zespołu.

Analiza częstotliwości obecności w social mediach

Warto przyjrzeć się temu, kiedy kandydat jest najbardziej aktywny w sieciach społecznościowych. Chodzi tu zarówno o dni tygodnia, jak i – przede wszystkim – czas, w jakim publikuje. Szczególnie przydatne są tu serwisy publiczne typu Twitter, ale wiele informacji można uzyskać również z FB, zwłaszcza jeśli kandydat nie blokuje opcji prywatności. Częste publikowanie w godzinach pracy może oznaczać, że zamiast na wykonywaniu zawodowych obowiązków kandydat bardziej skupia się na budowaniu własnego wizerunku (bądź po prostu marnowaniu czasu na przeglądaniu FB). Oczywiście dane dotyczące czasu publikacji warto porównać z okresem zatrudniania kandydata (wykluczyć te, kiedy kandydat był bez pracy, wziąć pod uwagę możliwość świadczenia pracy zmianowej).

Jeśli kandydat nie publikuje dużej liczby postów w godzinach pracy, ale za to w czasie wolnym jest obecny w social media niemalże non-stop, to daje to wiele informacji na temat jego zainteresowań i hobby.

CV

Pozytywne aspekty budowania wizerunku kandydata w social media z perspektywy rekrutera

Analiza profilu kandydata obecnego w social media to szansa na to, by dostrzec jego plusy. Z analizy Career Builder i Harris Pool** w marcu 2017 r. wynika, że najczęściej rekruterów do danej osoby przekonują takie kwestie, jak spójność profilu w social media z profesjonalnym wizerunkiem wykreowanym przez CV, dane świadczące o profesjonalizmie kandydata, jego kreatywności oraz wysokich zdolnościach komunikacyjnych.

Co powinno zaniepokoić rekrutera przy analizie profilu kandydata obecnego w social media?

Z tej samej analizy wynika, że:

  • 39% rekruterów odrzuciło kandydata ze względu na znalezione w jego profilu nieodpowiedniego zdjęcia bądź materiałów wideo,
  • 38% z nich odrzuciło danego kandydata ze względu na publikowane przez niego informacje o nadużywaniu alkoholu lub narkotyków,
  • 32% odrzuciło kandydata ze względu na publikowane przez niego rasistowskie komentarze bądź publikacje,
  • 30% odkryło w profilu kandydata informacje dyskredytujące byłego pracodawcę lub kolegów,
  • 27% znalazło informacje, które potwierdzały to, że kandydat kłamał w CV bądź na spotkaniu rekrutacyjnym,
  • 27% odkryło, że kandydat nie umie się wysłowić,
  • 26% odrzuciło kandydata, dowiadując się z mediów społecznościowych o jego zatargach z prawem,
  • 23% rekruterów znalazło dowody na to, że kandydat upubliczniał poufne informacje firmowe,
  • 22% odrzuciło kandydata ze względu na jego nieprofesjonalne przezwisko,
  • 17% rezygnuje z kandydata, jeśli dowie się, że kłamał on na temat swojej niedyspozycji lub po prostu publikował posty w social media zbyt często.

Z ciekawostek, warto dodać, że być może już niedługo, analiza profili social media przez rekruterów zostanie ograniczona. Z informacji jakie niedawno podało BBC NEWS*** wynika, że Unia chce ograniczyć możliwości sprawdzania kandydatów w mediach społecznościowych.

Ma być to możliwe jedynie za zgodą kandydata oraz w celach diagnozy jego merytorycznych kompetencji związanych ze stanowiskiem pracy.

Pozostaje jedynie pytanie, czy taka regulacja powstrzyma rekruterów przed sprawdzaniem publicznych profili na Twitterze.

Źródła:

* https://www.psychologytoday.com/blog/close-encounters/201501/are-selfies-sign-narcissism-and-psychopathy

** http://press.careerbuilder.com/2017-06-15-Number-of-Employers-Using-Social-Media-to-Screen-Candidates-at-All-Time-High-Finds-Latest-CareerBuilder-Study

*** http://www.bbc.co.uk/news/technology-40592516